Pages

Saturday, May 14, 2011

Jangan pandang remeh "Consumer Right"

Hai readers!
Penantian saya selama selama 3 tahun berakhir dan saya berjaya menegakkan hak saya sebagai pengguna.
Semua nya bermula 29 April 11 selepas segala macam perdebatan dengan staff NYSS diorang masih tak nak bayar balance duit yang dibayar.. so saya log case ke http://e-aduan.kpdnkk.gov.my dengan harapan hak saya sebagai pengguna dapat dibela 

1st step : http://e-aduan.kpdnkk.gov.my/


2nd Step : Cerita la kisah sedih anda disini
Lepas tu diam je. tunggu sampai diorang call. Last Monday 8 May KPDN call, minta saya explain dekat diorang secara detail.. On the phone dengan officer tu dari dalam bilik, turun tangga, jalan ke opis, kat traffic light,  beli bekfast, sambung jalan, punch card, sampai opis...
me : errr cik Azurah, saya da sampai opis ni. ada pape supporting ke saya kena bagi?
kpdn : ye cik, nanti fax resit pembayaran pada saya
me : ok ok...

After Lunch :
Me : Hello
Caller : Assalamualaikum Cik Siti, saya dari KPDN ye, tadi kita dah lawat NYSS kat IOI mall, tapi branch manager on leave, jadi kita dah panjangkan kes ni ke HQ NYSS, ada pihak NYSS call Cik Siti?
Me : umm takde pon lagi...
Caller : Ok takpe nanti saya call Cik Siti lagi.. tutttttttt

9th May 10.00am
Me : Hello
Caller :Assalamualaikum Cik Siti, saya dari KPDN ye.... Ada pihak NYSS call Cik Siti?
Me : belum lagi la..
Caller : Takpe, takpe.. nanti kita follow up


10th May 9.30am
Me : Hello
Caller :Assalamualaikum Cik Siti, saya dari KPDN ye.... Ada pihak NYSS call Cik Siti?
Me : belum lagi la..
Caller : Ok nanti saya call Cik Siti lg.


10th May 3.00pm
Me : Hello
Caller : Hello, is it Miss Siti?
Me : Yes i am.. who's on the line please?
Caller : Miss Siti, i'm Nicole calling from NYSS, regarding your claim,
Me : Yes, any update?
Caller : Yes, the management agree to pay you back, but we have to deduct RM 50 for admin charges RM 134.50 for the product, so the total amount we're going to pay you is RM 415.50.. is it ok with you?
Me : If i say i'm not ok with it???
Caller : This is the best we can do for you, can you come to our office to sign some document so our finance departmet cant issue the cheque for you?
Me : What? Cheque? When can i get the cheque? After i sign the document?
Caller : No, can you give us some time for proccessing the claim.. The cheque will be ready in two months time.
Me : What the.. how long you're going to drag this?? it's been 2 year ++ already..
Caller : Ok ok.. give me 1 month, but you need to come and sign the settlement agreement first
Me : OK... i'll be there before 9pm.

Anda berjaya!!
So sekarang saya perlu tunggu sebulan lagi untuk dapat cheque, tapi saya berjaya mengelak sesi alasan yang segala macam ... yang berlarutan selama 2 tahun..

notes : kepada yang xtau kisah claim ni... click here





4 comments:

nieja said...

gilo..
bkpo sket jahh
deduct gedionyo plok
bengom molek

Ct Cytot said...

admin la, product hok dlu kte nak bg free tu semua dia tolak...
ngarut molek la... tp malas nak drag lg.. ok jer la.. tros sign settlement letter.. takut kena saman la tu...

wan said...

hidup kuasa pengguna...

Ct Cytot said...

wan : yes.. memang kena pegi saluran yang camtu.. kalau tak diorang akan terus bagi alasan dan takmo bayar balik..